Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Návštěva Aničky a Viktora v Praze


5. 5. 2019
První květnovou neděli přijela do Česka vzácná návštěva - na pár hodin se do Prahy podívali naši kamarádi z Ukrajiny Anička s Viktorem. Naplánovali jsme proto společně návštěvu podzemního pískového dolu Višňovky a po cestě do Prahy se s ¥em zastavili také v Brněnci, kde se prý má ukrývat zajímavý podzemní tunel zrušeného náhonu.

Návštěva Aničky s Viktorem, kteří nás loni na Silvestra tak ochotně provedli podzemím v Kyjevě, přišla ve stejnou dobu, kdy nám pan Miloslav Opršal napsal zajímavou informaci o podzemnímm náhonu, který se údajně dodnes ukrývá pod troskami Vitky v Brněnci. Proto jsme neváhali a vydali se v neděli ráno k severu - nejprve do Moravské Chrastové, abychom se poohlédli po podzemním náhonu, a posléze do metropole, kde jsme měli v plánu našim hostům ukázat podzemní pískovnu Višňovku.

Území v klínu mezi řekou a železnicí bylo v Brněnci vždycky nanejvýš záhadné. A nejde jen o <a href="/Tema/Vitka">bývalou továrnu Vitku</a>.
Území v klínu mezi řekou a železnicí bylo v Brněnci vždycky nanejvýš záhadné. A nejde jen o bývalou továrnu Vitku.
Z továrny samotné už mnoho nezbylo. Dokonce hlavní brána do její jižní části naproti <a href="/Tema/Moravská Chrastová (žzast)">železniční zastávce Moravská Chrastová</a> je už jen poloviční.
Z továrny samotné už mnoho nezbylo. Dokonce hlavní brána do její jižní části naproti železniční zastávce Moravská Chrastová je už jen poloviční.
Tady ještě nedávno stály mohutné štítové zdi pětipodlažních budov textilní továrny Löw-Beerů.
Tady ještě nedávno stály mohutné štítové zdi pětipodlažních budov textilní továrny Löw-Beerů.
Marně bloudíme areálem a hledáme, kudy může pod zemí vést zaklenutý tovární náhon. Stejně jako hledáme marně pozůstatky úzkokolejky, která tu až do 60. let 20. století převážela textilní materiál.
Marně bloudíme areálem a hledáme, kudy může pod zemí vést zaklenutý tovární náhon. Stejně jako hledáme marně pozůstatky úzkokolejky, která tu až do 60. let 20. století převážela textilní materiál.
Situace vypadá zdánlivě beznadějně, náhon ani koleje se nám dlouho nedaří nalézt.
Situace vypadá zdánlivě beznadějně, náhon ani koleje se nám dlouho nedaří nalézt.
Bažíme alespoň po kousku koleje, nákladové rampě nebo nějaké díře do podzemí. Demolice ale překryla histroii takřka dokonale.
Bažíme alespoň po kousku koleje, nákladové rampě nebo nějaké díře do podzemí. Demolice ale překryla histroii takřka dokonale.
Jeden z posledních pozůstatků textilní výroby dává najevo, že za socializmu se z továrny Löw-Beerů stala součást národního podniku <a href="/Tema/Vlněna">Vlněny</a>, konkrétně její závod č. 3.
Jeden z posledních pozůstatků textilní výroby dává najevo, že za socializmu se z továrny Löw-Beerů stala součást národního podniku Vlněny, konkrétně její závod č. 3.
Ukrývala se snad za těmito vraty úzkokolejná lokomotiva místní drážky? Nevíme.
Ukrývala se snad za těmito vraty úzkokolejná lokomotiva místní drážky? Nevíme.
Pohledná slečna s podivným účesem, jaké se nosily snad jen v 90. létech 20. století, nám nic neprozradí.
Pohledná slečna s podivným účesem, jaké se nosily snad jen v 90. létech 20. století, nám nic neprozradí.
Od pana Opršala víme, že tu někde musela stát budova elektrárny, pod kterou se možná dodnes ukrývá zapomenutá turbína. Zde jsme si ovšem dělali naděje marně.
Od pana Opršala víme, že tu někde musela stát budova elektrárny, pod kterou se možná dodnes ukrývá zapomenutá turbína. Zde jsme si ovšem dělali naděje marně.
Neznámý předmět (snad součást desek vzorníku tkanin) z poslední fáze existence továrny, již jako akciové společnosti <a href="/Tema/Vitka">Vitka</a>.
Neznámý předmět (snad součást desek vzorníku tkanin) z poslední fáze existence továrny, již jako akciové společnosti Vitka.
Z budov už mnoho nezbylo, postupně si je bere příroda. Zde třeba divoké včely, které si postavily úl na jedné z kleneb zaniklé fabriky.
Z budov už mnoho nezbylo, postupně si je bere příroda. Zde třeba divoké včely, které si postavily úl na jedné z kleneb zaniklé fabriky.
Ani po hodině průzkumu se nevzdáváme hledání podzemní chodby. Logicky musel náhon začínat i končit ve <a href="/Tema/Svitava">Svitavě</a>, zkoušíme to tedy od řeky. Ústilo sem toho z továrny zjevně povícero.
Ani po hodině průzkumu se nevzdáváme hledání podzemní chodby. Logicky musel náhon začínat i končit ve Svitavě, zkoušíme to tedy od řeky. Ústilo sem toho z továrny zjevně povícero.
A konečně se na nás usmálo štěstí. Tudy ústil náhon zpět do řeky. Jasná obetonovaná klenba ze žlutého kamene je sice zasypaná, ale najít vstup je pro nás teď už hračkou. O velkolepém tunelu, do kterého jsme úspěšně pronikli, se dočtete v některém z dalších příspěvků!
A konečně se na nás usmálo štěstí. Tudy ústil náhon zpět do řeky. Jasná obetonovaná klenba ze žlutého kamene je sice zasypaná, ale najít vstup je pro nás teď už hračkou. O velkolepém tunelu, do kterého jsme úspěšně pronikli, se dočtete v některém z dalších příspěvků!
Po stratiplné cestě na Žižkov se potkáváme s Aničko a Viktorem a míříme do podzemí <a href="/Tema/Višňovka">Višňovky</a>.
Po stratiplné cestě na Žižkov se potkáváme s Aničko a Viktorem a míříme do podzemí Višňovky.
Protože dnes nemám s sebou provozuschopný foťák, odkládám tentokrát mobil a nechávám na Aničce, aby zdokumentovala opuštěný pískovcový lom.
Protože dnes nemám s sebou provozuschopný foťák, odkládám tentokrát mobil a nechávám na Aničce, aby zdokumentovala opuštěný pískovcový lom.
Některé podzemní sály působí přímo impozantně. Zapomenuté kolečko nás nenechává na pochybách o tom, jakým způsobem tu probíhala těžba písku.
Některé podzemní sály působí přímo impozantně. Zapomenuté kolečko nás nenechává na pochybách o tom, jakým způsobem tu probíhala těžba písku.
Za 2. světové války bylo podzemí upraveno jako kryt pro obsluhu letiště na povrchu.
Za 2. světové války bylo podzemí upraveno jako kryt pro obsluhu letiště na povrchu.
Končíme u vybetonované nádrže plné průzračně čisté vody. Žízní bychom tady ani po zavalení vstupu nezahynuli.
Končíme u vybetonované nádrže plné průzračně čisté vody. Žízní bychom tady ani po zavalení vstupu nezahynuli.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: ().

Datum: . .

Poslední komentáře:

Autor: Viktora
Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase.
Číst

Autor: Radim
Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-)
Číst

Autor: Pepix
Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček.
Číst

Autor: Kps
Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119
Číst

Autor: Kps
Text: Najdete si to v katastru nemovitostí...
Číst